W przypadku zaburzeń ze spektrum autyzmu bardzo ważne jest postawienie diagnozy w jak najwcześniejszym okresie rozwoju. Wcześnie rozpoczęta terapia, dzięki tzw. plastyczności mózgu, stwarza warunki do znacznej poprawy funkcjonowania dziecka.
Niestandardowe zachowania u dziecka zauważają zazwyczaj rodzice, przyjaciele rodziny lub nauczyciele przedszkola. Jeśli dziecko ma 18-36 miesięcy rodzice mogą wypełnić test przesiewowy pod kątem rozwoju społecznego. Test przesiewowy pomaga rozpoznać wczesne sygnały, które mogą wskazywać na autyzm. Nie zastępuje diagnozy, ale pomaga zauważyć dzieci, które są w grupie podwyższonego ryzyka. Jeśli dziecko uzyskało podwyższony lub wysoki wynik, oznacza to, że warto skonsultować się ze specjalistami.
Częścią diagnozy jest tzw wywiad z rodzicami czyli rozmowa, która dotyczy rozwoju dziecka. Prowadzący psycholog diagnosta pyta o zachowania, które są niepokojące dla rodziców, o okres ciąży, o wczesny rozwój dziecka.
Drugi ważny etap to obserwacja dziecka. Diagnosta proponuje dziecku aktywności i obserwuje jego zachowanie. Może zwracać uwagę na to jak dziecko reaguje na nowe osoby w otoczeniu, jak bawi się, kiedy jest pozostawione samo sobie. Diagnosta proponuje dziecku zabawy i zadania. Diagnosta wykonuje test ADOS-2, który nazywany jest złotym standardem w diagnozie autyzmu, w Polsce dostępny jest od kilku lat. ADOS jest bardzo dobrym narzędziem diagnostycznym, który pomaga dokonać trafnej obserwacji.
Wywiad diagnostyczny z psychologiem . To spotkanie tylko z rodzicami.
Bardzo pomocne będą: książeczka zdrowia dziecka, cała dokumentacja medyczna, psychologiczna i pedagogiczna która dziecko posiada, opinie ze żłobka, przedszkola lub innych placówek do których uczęszcza dziecko. Przydatne będą również filmiki przedstawiające typowe oraz nietypowe zachowania dziecka (60 min).
Diagnoza psychologiczna - wizyta z dzieckiem. To czas na swobodną zabawę z dzieckiem, w której diagnosta sprawdza zachowania dziecka w innym środowisku oraz przeprowadza wstępną diagnozę funkcjonalną (60 min).
Badanie protokołem ADOS 2- wizyta z dzieckiem. Diagnoza prowadzona jest z udziałem psychologa diagnosty. Możliwe jest także videofilmowanie sesji diagnostycznej (60 min-120 min).
W wyniku przeprowadzenia testu ADOS-2 powstaje opinia psychologiczna, która w sposób przejrzysty informuje Pacjenta o występowaniu objawów ze spektrum autyzmu i o ich rodzajach oraz o tym, czy umiejętności przejawiane przez niego są adekwatne do jego grupy wiekowej (czy są w normie). Stwierdzenie przez diagnostę odchyleń od danych norm może być podstawą do postawienia diagnozy, jaką będą zaburzenia ze spektrum autyzmu. Należy jednak pamiętać, że cały proces diagnostyczny przeprowadzany jest w oparciu o współpracę specjalistów takich jak psychiatra dzieci i młodzieży i psycholog.
ADOS-2 jest istotnym narzędziem pomagającym w postawieniu diagnozy i pozwala na przeprowadzenie rzetelnego badania.
Jeżeli w toku diagnozy dziecka w kierunku zaburzeń ze spektrum autyzmu okaże się, że konieczne jest przeprowadzenie pogłębionej diagnostyki psychologicznej, prowadzący diagnozę psycholog zaprosi dziecko na jeszcze jedno spotkanie z psychologiem, w trakcie którego przeprowadzona zostanie pogłębiona ocena jego funkcjonowania np. testem inteligencji Stanford-Binet czy Conners-2 w kierunku ADHD.
Diagnoza psychiatryczna- wizyta z dzieckiem (60 min).
Wizyta przeznaczona dla rodziców. Psycholog diagnosta omawia trudności dziecka, plan leczenia i rehabilitacji. Rodzice otrzymują pisemne zaświadczenie lekarskie i opinię psychologiczno-psychiatryczną (wraz z zaleceniami i szczegółowymi wskazaniami odnośnie dalszej terapii/leczenia). Zalecana jest obecność obydwojga rodziców. 60 min
Diagnozę AUTYZMU przeprowadza wykwalifikowany psycholog diagnosta wspólnie z lekarzem psychiatrą dzieci i młodzieży:
W momencie, gdy u dziecka zostaje zdiagnozowany autyzm lub zespół Aspergera, wielu rodziców zadaje sobie pytanie co dalej. Otrzymując diagnozę trzeba ustalić potrzebne działania terapeutyczne, aby w jak największym stopniu wyrównać deficyty dziecka spowodowane zaburzeniem
Nie istnieje jeden program terapii odpowiedni dla wszystkich dzieci z diagnozami ze spektrum autyzmu. Terapia dobierana jest indywidualnie. Istnieją metody i strategie, które pomagają dzieciom w komunikowaniu się, uczeniu się, nawiązywaniu relacji i byciu samodzielnym. Terapia to np.w
Spektrum autyzmu u wielu osób łączy się z dolegliwościami związanymi z układem pokarmowym, alergiami, zachorowaniami na Candidę. Jeśli dziecko ma bóle brzucha, biegunki, wybiórczość pokarmową, warto wykonać badania pod kątem dolegliwości związanych z układem pokarmowym i skonsultować się z dietetykiem lub gastrologiem.
terapię poznawczo-behawioralną dzieci i młodzieży, terapię rozwojową, spotkania z rodzicami prowadzi:
Kiedy zakończy się proces diagnostyczny, rodzic otrzymuje opinię psychologiczno-psychiatryczną, diagnozę, zalecenia terapeutyczne i dokładne wskazówki, gdzie należy udać się z dokumentami, aby otrzymać wsparcie dla dziecka. Rodzice mogą skorzystać z różnych form wsparcia, realizowanych w różnych placówkach oraz terapii domowej. Co ważne większość pomocy można uzyskać nieodpłatnie lub z częściową dopłatą. Można korzystać z różnego rodzaju dofinansowań oraz zwrotów kosztów.
Autyzm, autyzm atypowy, Zespół Aspergera czy spektrum autyzmu?
expand_circle_down
Autyzm, autyzm atypowy i zespół Aspergera należą do grupy tzw. całościowych zaburzeń rozwojowych zgodnie z obowiązującą w Polsce Międzynarodową Klasyfikacją Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-10. W USA, gdzie obowiązuje obecnie klasyfikacja zaburzeń psychicznych Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego DSM-V, nie dokonuje się już takiego rozróżnienia. Mówi się natomiast o tzw. spektrum zaburzeń autystycznych albo spektrum autyzmu (z ang. ASD – Autism Spectrum Disorder) – czyli pewnym kontinuum, wewnątrz którego nie wyodrębnia się żadnych konkretnych podtypów zaburzeń. Ten sposób definiowania autyzmu będzie najprawdopodobniej już wkrótce obowiązywał na całym świecie, w tym w Polsce.
Zaburzenia te charakteryzują się brakiem odpowiednich dla wieku umiejętności uwarunkowanych dojrzewaniem mózgu. Zaburzenia w rozwoju dotyczą wielu sfer rozwoju i funkcjonowania dziecka. Dotyczą one przede wszystkim zaburzeń interakcji społecznych, zaburzeń porozumiewania (dwustronnej komunikacji słownej i bezsłownej), występowania powtarzających się, ograniczonych i stereotypowych wzorców zachowań, zainteresowań i aktywności.
U większości dzieci autystycznych objawy widoczne są już w pierwszym roku życia. W typowym autyzmie niepokojące symptomy pojawiają się do 36 miesiąca życia (trzeciego roku życia).
Zespół Aspergera jest najłagodniejszą formą całościowych zaburzeń rozwoju. Zaburzenie to diagnozowane jest coraz częściej, a wiele dzieci z zespołem Aspergera jest uczniami ogólnodostępnych szkół. We wcześniejszych okresach, kiedy od dziecka nie oczekuje się znacznych umiejętności w sferze społecznej, problemy te mogą być niedostrzegane. Zazwyczaj rozpoznanie następuje po ukończeniu przez dziecko 5 roku życia, a często ― dopiero w okresie od 8—12 roku życia. Jednak u osób z ponadprzeciętną inteligencją objawy mogą zostać dostrzeżone dopiero w okresie dorastania, kiedy ujawniają się bardziej dyskretne problemy w funkcjonowaniu społecznym. Dziecko z zespołem Aspergera może nie sprawiać wrażenia chorego, w przeciwieństwie do dziecka autystycznego, które różni się w zachowaniu od zdrowych rówieśników. W efekcie, diagnoza może być opóźniona do momentu, gdy kłopoty w kontaktach z innymi będą bardzo widoczne.
Autyzm atypowy jest diagnozowany, gdy objawy pojawią się dopiero po trzecim roku życia i nie spełniają wszystkich typowych dla autyzmu dziecięcego kryteriów (czyli np. kiedy dziecko funkcjonuje dobrze w jednym lub dwóch z trzech kluczowych dla stwierdzenia autyzmu obszarów: interakcji społecznych, komunikacji i wzorców zachowań).
Jakie są przyczyny spektrum autyzmu?
expand_circle_down
Przyczyny spektrum autyzmu nie zostały jeszcze dokładnie poznane. Wiadomo, że ma ono podłoże neurologiczne. Jednak nadal nie udało się ustalić biologicznych markerów, które można wykorzystać w diagnozie klinicznej. Badacze skłaniają się ku twierdzeniu, że nie ma jednej przyczyny ASD. Za wystąpienie charakterystycznych cech neurorozwojowych odpowiada kilka czynników jednocześnie. Warto przy tym zaznaczyć, że u każdego może to być inny zestaw czynników.
Jedną z możliwych przyczyn spektrum autyzmu jest podatność genetyczna .Obejmuje ona zróżnicowaną grupę mechanizmów, które powodują mutację na wielu szlakach biologicznych. Obecnie wskazano 65 genów, które są silnie związane z ASD. Ryzyko wzrasta, jeżeli u innych członków rodziny zdiagnozowano spektrum autyzmu lub wykazują oni jego cechy.
Predyspozycje genetyczne łączą się z innymi czynnikami (głównie środowiskowymi i prenatalnymi). Zalicza się do nich m.in.:
- zaawansowany wiek matki lub ojca
- choroby matki (np. zaburzenia metaboliczne, otyłość, cukrzyca, nadciśnienie tętnicze)
- zakażenia u matki w czasie ciąży
- komplikacje ciążowe
- niską wagę urodzeniową
- ekspozycję na pestycydy
- uszkodzenia centralnego układu nerwowego
- przyjmowanie niektórych leków w ciąży
- wady wrodzone.
Istnieją także hipotezy, które łączą spektrum autyzmu z uogólnioną reakcją zapalną spowodowaną przez zwiększoną przepuszczalność jelit lub nieprawidłowym trawieniem glutenu i kazeiny. Wiadomo natomiast, że ASD nie jest spowodowane przez szczepienia ochronne, co potwierdzają liczne badania prowadzone na przestrzeni lat.
Naukowcy od lat próbują odkryć wyjaśnienie objawów autyzmu np. wzorzec w myśleniu, który pozwala odpowiedzieć na pytanie: dlaczego osoby w spektrum autyzmu zachowują się w określony sposób.
Jedna z najbardziej znanych wyjaśnień mówi o zaburzeniach w teorii umysłu czyli o tym, że osoby ze spektrum autyzmu mają trudność w rozumieniu, że inni ludzie mają własną perspektywę (myśli, zamiary i uczucia), która może się różnić od ich perspektywy. Inne wyjaśnienia mówią o tym, że osoby w spektrum autyzmu w inny sposób przetwarzają informacje, które docierają do ich mózgów, są to zaburzenia centralnej koherencji czyli tendencja do koncentracji na szczegółach i nie dostrzegania całego kontekstu sytuacji.
Jakie są objawy autyzmu u dzieci?
expand_circle_down
Pierwsze objawy autyzmu bywają widoczne nawet w wieku kilku miesięcy.
Zachowania, które mogą wskazywać na spektrum autyzmu u dzieci poniżej 3 roku życia to:
- 6 miesiąc – dziecko nie uśmiecha się do osób w otoczeniu, nie wykazuje innej radosnej ekspresji
- 9 miesiąc – dziecko nie odwzajemnia uśmiechów, ekspresji twarzy, nie odpowiada na wydawane przez rodzica dźwięki
- 12 miesiąc – brak gaworzenia, brak reakcji na imię
- 14 miesiąc – brak gestu wskazywania palcem i brak innych gestów używanych do komunikacji np. gest papa
- 16 miesiąc – brak słów lub używanie tylko kilku słów
- 18 miesiąc – brak zabawy na niby (np. karmienie lalki)
- 24 miesiące – dziecko nie używa w sposób sensowny zdań złożonych z 2 słów (zdania powinny być wypowiadane spontanicznie, nie tylko powtarzane)
Wczesne rozpoznanie autyzmu jest bardzo ważne, ponieważ umożliwia wczesne wspomaganie rozwoju. Odpowiedni sposób mówienia do dziecka i zabawy oraz odpowiednia organizacja środowiska pomagają dziecku w uczeniu się, komunikowaniu i nawiązywaniu relacji.
Wraz z rozwojem dziecka, objawy mogą się pogłębiać i przejawiać w coraz bardziej zaawansowanych dysfunkcjach: dziecko w spektrum autyzmu może mówić niewiele lub nie mówić w ogóle, mieć problemy w komunikacji z otoczeniem lub przejawiać objawy niepełnosprawności intelektualnej.
Autyzm jest niejednorodnym zaburzeniem , dlatego mówimy o spektrum cech. Chociaż u różnych osób mogą występować podobne cechy i podobne zachowania to nie ma dwóch jednakowych osób.
Objawy autyzmu, zarówno u dzieci jak i u dorosłych, koncentrują się wokół dwóch głównych sfer, znanych jako diada autyzmu. Objawy są widoczne w obszarze trudności w interakcjach społecznych i komunikacji oraz w zakresie ograniczonych, powtarzalnych i nieelastycznych wzorców zachowania, aktywności i zainteresowań
Interakcje społeczne
Objawy autyzmu widoczne są w zakresie wchodzenia w interakcje z ludźmi i utrzymywania relacji. Osoby ze spektrum autyzmu nie stosują niepisanych reguł kontaktów z ludźmi np. jest im trudno zrozumieć kto i kiedy powinien mówić podczas rozmowy, nie wiedzą jak zaprosić rówieśnika do zabawy.
- dziecko wydaje się być niezainteresowane ludźmi lub nieświadome ich obecności
- nie potrafi inicjować kontaktu, bawić się wspólnie, zdobywać przyjaciół
- nie lubi być dotykane, trzymane na rękach lub przytulane
- w zabawie nie wchodzi w role
- nie angażuje się w zabawy w grupie
- nie naśladuje
- nie używa zabawek w kreatywny sposób
- nie bawi się na niby np. udawanie, że jedna rzecz jest inną np. miska to kapelusz, łyżka to mikrofon
- ma trudności w rozumieniu uczuć lub mówieniu o uczuciach
- wydaje się nie słyszeć, kiedy inni zwracają się do niego
- nie dzieli się osiągnięciami lub zainteresowaniami np. zabawkami, rysunkami
Komunikacja
Część osób w spektrum autyzmu (ok. 30%) nie mówi lub używa małej ilości słów, inne osoby uczą się mowy z opóźnieniem a jeszcze inne bardzo szybko uczą się mówić i chętnie posługują się skomplikowanym słownictwem . Często osoby które nie mówią używają innych form komunikacji np. wskazywanie obrazków w książkach do komunikacji lub pisanie. Osoby, które świetnie posługują się mową wysławiają się w sposób, który może wydawać się nietypowy lub usztywniony. Osoby w spektrum autyzmu często powtarzają te same słowa lub wyrażenia (to echolalie) oraz mają trudność w komunikacji niewerbalnej tzn. rozumieniu i stosowaniu gestów, wyrazów twarzy lub nawiązywaniu kontaktu wzrokowego.
Objawy autyzmu w zakresie komunikacji to m. in:
- mimika twarzy jest niedostosowana do wypowiedzi
- trudności z odczytywaniem mimiki twarzy, tonu głosu, gestów rozmówcy
- nietypowy ton głosu lub nietypowy rytm mowy np. wymawianie każdego zdania jak pytania
- powtarzanie słów lub zdań tzw. echolalia np. w odpowiedzi na pytanie, powtarza je, zamiast udzielenia odpowiedzi
- wypowiedzi mogą sprawiać wrażenie nieadekwatnych do sytuacji
- trudność w komunikowaniu potrzeb lub pragnień
- branie wypowiedzi zbyt dosłownie – nie rozumienie poczucia humoru, ironii, metafor
Usztywnione zachowania
Osoby z autyzmem często silnie przywiązują się do wzorców lub rutyn np. chodzenie zawsze tą samą drogą, układanie rzeczy na półce zawsze w tej samej kolejności, jedzenie posiłku w określony sposób. Nie lubią zmian a nieoczekiwane wydarzenia bywają dla nich bardzo stresujące. Często też bardzo silnie angażują się w zainteresowanie jednym albo kilkoma tematami np. autobusy, samochody określonej marki, liczby.
Objawy autyzmu w zakresie usztywnionych zachowań to m. in:
- przywiązanie do rutyny np. dziecko nalega na chodzenie dokładnie tą samą drogą do szkoły lub jedzenie na tym samym talerzu
- trudności z adaptacją do zmian w planie lub w środowisku np. przemeblowanie, zmiana godziny wyjścia do szkoły
- nietypowe przywiązanie do zabawek lub obiektów tj. klucze, włączniki światła, nitki
- zainteresowanie wąską dziedziną wiedzy np. rozkłady jazdy tramwaju, dinozaury, liczby, odkurzacze określonej marki
- spędzanie dużej ilości czasu na układaniu zabawek w specyficzny sposób, obserwowaniu poruszających się przedmiotów (np. wentylator, pralka), koncentrowanie się na specyficznej części przedmiotu (np. kółko od auta)
- wielokrotne powtarzanie ruchów tj. trzepotanie rękami na wysokości oczu, kręcenie się wokół własnej osi – tzw. stereotypie ruchowe lub autostymulacje
Zmysły, które są zbyt wrażliwe lub za mało wrażliwe
Jednym z objawów autyzmu jest nietypowe odbieranie świata za pomocą zmysłów. Osoby w spektrum autyzmu mogą odczuwać zwykłe bodźce jako mało intensywne (np. nie czuje uścisku dłoni) albo zbyt intensywne (np. uścisk dłoni czuje tak silnie jak poparzenie).
Problemy z nadwrażliwymi zmysłami albo zbyt małym odczuwaniem przez zmysły mogą być bardzo dotkliwe. Część osób z autyzmem mówi np. o tym, że kiedy patrzą drugiej osobie w oczy, to jest to dla nich przykre doświadczenie dyskomfortu lub nawet bólu. Niektórzy przebywając w tłocznym pomieszczeniu pełnym głośnych dźwięków opisują uczucie paniki i przestymulowania bodżcami.
Co może wskazywać na trudności sensoryczne?
- zakrywanie uszu w reakcji na niektóre dźwięki
- niechęć do przytulania lub dotyku lub odwrotnie – poszukiwanie uczucia uścisku np. przykrywanie się ciężkimi kołdrami, mocne przytulanie, siedzenie w ciasnych przestrzeniach
- poszukiwanie wrażeń zmysłowych np. mocne podskakiwanie, wpatrywanie się w światło
- silne reakcje w odpowiedzi na bodźce np. płacz po dotknięciu specyficznej faktury przedmiotu np. sypkich rzeczy – piasek, kasza, ryż
Zdarza się, że osoby, które nie mają widocznych problemów z z narządem ruchu mogą mieć problemy z wykonywaniem zwykłych ruchów tj. trzymanie długopisu, przeskoczenie przez skakankę. Mogą odczuwać swoje ciało jakby nie mieli nad nim pełnej kontroli.
Inne objawy często powiązane z autyzmem
- Hiperaktywnosć (dziecko jest bardzo aktywne)
- Impulsywność (dziecko reaguje bardzo szybko, bez zastanowienia)
- Mniejsza koncentracja uwagi
- Nietypowe preferencje co do jedzenia np. dzieci mogą jeść tylko jeden rodzaj pokarmu, odmawiać jedzenia pokarmu określonego koloru lub jeść niejadalne rzeczy (kredki, papier). Wiele osób z autyzmem ma nietolerancje pokarmowe i dolegliwości trawienne.
- Trudności ze snem np. trudności z zasypianiem, bezsenność.
- Nietypowe reakcje emocjonalne
- Nietypowe reakcje na ból
Zaburzenia ze spektrum autyzmu występują zarówno u chłopców jak i dziewczynek. U dziewczynek jednak są zwykle dużo pózniej diagnozowane ze względu na większą zdolność dziewczynek do “kopiowania” zachowań i w związku z tym mniejszą ekspresję objawów.
Zdarza się, że spektrum autyzmu jest diagnozowane dopiero, kiedy dziecko pójdzie do szkoły. Bardzo często dzieci z Zespołem Aspergera są diagnozowane w początkowych klasach szkoły, ponieważ nowe i bardziej złożone środowisko sprawia, że wyzwania z którymi mierzą się dzieci, stają się bardziej widoczne. Zdarza się też, że diagnoza stawiana jest dopiero u młodzieży lub u dorosłych.
Jak wygląda badanie ADOS-2
expand_circle_down
ADOS-2 (Autism Diagnosis Observation Schedule) to narzędzie do diagnozy autyzmu. Jest obecnie najbardziej profesjonalną i wiarygodną metodą badania stopni nasilenia cech spektrum autyzmu. Test określany jest jako „złoty standard” w diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu.
Umożliwia dokładne postawienie diagnozy oraz profesjonalną ocenę istnienia ewentualnych trudności w zachowaniu osoby badanej (np. brak interakcji, czy schematyczność). Przebieg badania za pomocą wielowymiarowego testu ADOS-2 jest zależny od wieku osoby badanej. Procedura diagnostyczna może odbywać się zarówno u dzieci, młodzieży, jak i dorosłych. Dolna granica wieku osoby badanej to 12 miesiąc życia, kiedy to dziecko potrafi samodzielnie poruszać się po gabinecie. Narzędzie ADOS-2 można stosować u badanych niemówiących oraz dobrze posługujących się mową. Test ADOS-2 jest z powodzeniem stosowany u osób niezależnie od natężenia u nich cech ze spektrum autyzmu.
Badanie dzieci polega na podejmowaniu z nimi danych aktywności i interakcji. Opiera się na zabawach oraz dialogach, które są ściśle określone w scenariuszu. Każde zachowanie dziecka jest szczegółowo opisywane oraz oceniane w oparciu o kryteria diagnostyczne. Diagnozę z pomocą ADOS-2 przeprowadza wykwalifikowany specjalista- psycholog diagnosta. Przeprowadza on także badanie u młodzieży oraz osób dorosłych, z tym, że test polega głównie na rozmowie dotyczącej tematów ściśle określonych i uwzględnionych w procedurze badania.
Samo badanie trwa do 120 minut. W przypadku diagnozowania dziecka, w czasie badania w gabinecie zawsze jest obecny rodzic lub opiekun. Po wykonanym teście psycholog-diagnosta sporządza diagnozę opierając się na ściśle określonych kryteriach. Po badaniu rodzice, opiekun lub badana osoba dorosła otrzymuje rzetelną opinię uwzględniającą występowanie i nasilenie cech spektrum autyzmu. Ponadto test ADOS-2 dostarcza nam informacji o mocnych i słabych stronach osoby badanej ze spektrum autyzmu. Zaletą tego jest możliwość rozumienia jej potrzeb i pomocy w funkcjonowaniu w życiu codziennym.
Badanie może być powtarzane po pół roku / roku w celu oceny pojawienia się zmian w aspektach sfer, w których występują objawy ze spektrum autyzmu.
Badania jest standaryzowane, czyli podczas jego wykonywania psycholog rozmawia oraz bawi się z osobą badaną według określonej ściśle instrukcji. Każdy Pacjent jest badany dokładnie w ten sam sposób.
Kryteria oceny testu zostały wielokrotnie sprawdzone na przestrzeni lat przez fachowców z dziedziny psychologii, co wiąże się z jego wysoką rzetelnością.
Dzięki narzędziu ADOS-2 diagnosta jest w stanie zaopiniować takie aspekty funkcjonowania jak styl komunikacji, forma nawiązywania kontaktu z innymi, czy umiejętności radzenia sobie w nowych sytuacjach. Podczas badania nie ocenia się ogólnego rozwoju w zakresie np. motoryki, czy zmysłów, ale konkretne objawy charakterystyczne dla autyzmu. Należą do nich na przykład sposób komunikowania, przejawianie ograniczonych i powtarzalnych zachowań, radzenie sobie w interakcjach z innymi, czy umiejętność generowania wyobrażeń oraz posługiwania się nimi.
W wyniku przeprowadzenia testu ADOS-2 powstaje opinia psychologiczna, która w sposób przejrzysty informuje Pacjenta o występowaniu objawów ze spektrum autyzmu i o ich rodzajach oraz o tym, czy umiejętności przejawiane przez niego są adekwatne do jego grupy wiekowej (czy są w normie). Stwierdzenie przez diagnostę odchyleń od danych norm może być podstawą do postawienia diagnozy, jaką będą zaburzenia ze spektrum autyzmu. Należy jednak pamiętać, że cały proces diagnostyczny przeprowadzany jest w oparciu o współpracę specjalistów takich jak psychiatra dzieci i młodzieży i psycholog. ADOS-2 jest istotnym narzędziem pomagającym w postawieniu diagnozy i pozwala na przeprowadzenie rzetelnego badania.
Cerebrum oferuje Państwu badanie testem ADOS-2, a także wystawienie opinii psychologicznej na podstawie jego wyników oraz całościową pełną diagnozę autyzmu u dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych, na którą składają się spotkania psychologa diagnosty najpierw z rodzicem/opiekunem dziecka, potem dzieckiem lub osobą dorosłą, następnie badanie testem ADOS , wizyta u psychiatry dzieci i młodzieży /psychiatry dorosłych oraz końcowej wizyty z psychologiem-diagnostą mającą na celu omówienie wyników procesu diagnostycznego.
Co to jest WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU (WWR) i jak je uzyskać?
expand_circle_down
Rodzice dzieci u których zdiagnozowano spektrum autyzmy oraz rodzice dzieci z opóźnieniami lub nieharmonijnym rozwojem mogą skorzystać z wczesnego wspomagania rozwoju WWR . Wczesne wspomaganie rozwoju stymuluje rozwój dziecka w sferach, które wymagają wsparcia. W celu uzyskania takiego wsparcia, należy zgłosić się do Poradni psychologiczno – pedagogicznej po opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Każda poradnia informuje, zwykle na stronie internetowej, jak powinien wyglądać wniosek oraz jakie dokumenty do niego dołączyć. Zazwyczaj można wydrukować wzór wniosku oraz wypełnić go odręcznie. W wyznaczonym terminie odbywa się posiedzenie zespołu orzekającego. Kilku specjalistów bada dziecko i na podstawie badania wydaje opinię.
Wczesne wspomaganie obowiązuje od momentu wykrycia cech niepełnosprawności do momentu rozpoczęcia nauki w szkole. Obejmuje 4-8 godzin miesięcznie pracy dziecka z różnymi specjalistami – logopedą, psychologiem, pedagogiem, fizjoterapeutą. Ilość godzin powinna być dobrana w zależności od potrzeb i możliwości psychofizycznych danego dziecka. Zajęcia w ramach WWR są bezpłatne.
Zajęcia odbywają się indywidualnie z dzieckiem i rodziną lub od 3 roku życia w małych grupach. Wczesne wspomaganie rozwoju mogą prowadzić poradnie psychologiczno- pedagogiczne, przedszkola i szkoły. Z dziećmi poniżej 3 roku życia zajęcia mogą być prowadzone w domu.
Zasady organizacji WWR ustanowione są w rozporządzeniu MEN z 2013 roku
https://prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=4401
Co to jest ORZECZENIE O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO i jak je uzyskać?
expand_circle_down
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje Poradnia psychologiczno-pedagogiczna, na wniosek prawnych opiekunów dziecka.
Orzeczenie potrzebne jest przed rozpoczęciem nauki w przedszkolu lub szkole.
Należy udać się do Poradni właściwej ze względu na adres szkoły lub jeśli dziecko nie chodzi jeszcze do przedszkola/szkoły – do Poradni właściwej ze względu na adres zamieszkania.
Dokumenty potrzebne do uzyskania orzeczenia:
- zaświadczenie od lekarza psychiatry potwierdzające zaburzenie
- opinie o funkcjonowaniu dziecka od nauczycieli z przedszkola/szkoły jeśli dziecko już się uczy
- opinie logopedy lub innych specjalistów regularnie pracujących z dzieckiem (nie obowiązkowo)
- wypełniony wniosek
Opinie od specjalistów zawierające dodatkowe informacje są korzystne, ponieważ są wskazówkami dla komisji i dzięki nim zapisy w orzeczeniu mogą być jak najbardziej dostosowane do potrzeb dziecka. Mogą być również podstawą do odwołania np. kiedy zależy nam, żeby dziecko miało w szkole asystenta (tzw. terapeutę cienia) i sugeruje to również pedagog szkolny w pisemnej opinii a komisja nie uwzględniła tego zapisu w orzeczeniu – mamy podstawę do odwołania.
Szczegółowe informacje na temat dokumentów oraz wzorów formularzy najlepiej szukać na stronie lokalnej poradni, ponieważ mogą się różnić w zależności od miasta.
Orzeczenie wydaje zespół orzekający. Poradnia powiadamia rodzica o terminie spotkania zespołu orzekającego i rodzic ma prawo być obecny, co daje możliwość przedstawienie własnych oczekiwań co do formy edukacji dziecka, potrzebnych form usprawniania i innych uwag odnośnie treści orzeczenia. Orzeczenie zawiera diagnozę, zalecaną formę edukacji (np. szkoła specjalna, szkoła integracyjna), zalecenia dotyczące form rehabilitacji, terapii, pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz sposoby realizacji specjalnych potrzeb edukacyjnych.
Orzeczenie wydawane jest na rok, na czas nauki w danej szkole, albo na etap edukacyjny tj. kształcenie przedszkolne łącznie z zerówką, kształcenie zintegrowane 1-3, szkoła podstawowa
Dzieci z diagnozami ze spektrum autyzmu mogą uczyć się w placówkach ogólnodostępnych, integracyjnych lub w klasach terapeutycznych. Każde dziecko objęte jest obowiązkiem szkolnym od 6 roku życia. Niektóre dzieci zaczynają naukę w przedszkolu już w 3 roku życia. W Polsce to rodzice wybierają rodzaj placówki. Dzieci z diagnozami ze spektrum autyzmu mogą uczyć się w przedszkolach i szkołach:
- specjalnych (terapeutycznych)
- integracyjnych
- masowych (ogólnodostępnych)
W placówce terapeutycznej odnajdą się lepiej dzieci, które potrzebują indywidualnej uwagi i bardziej uporządkowanego środowiska. Placówki integracyjne i masowe są bardziej odpowiednie dla dzieci, które mają wyższe umiejętności społeczne – dziecko ma znacznie mniej indywidualnego wsparcia, dlatego powinno być gotowe na wchodzenie w kontakt z innymi i uczenie się od innych. Uczniowie z autyzmem mogą uczyć się placówkach terapeutycznych (specjalnych). Liczba uczniów w klasie to 2-4 osób. Odziały dla dzieci z autyzmem mogą być tworzone w ramach szkół specjalnych lub w ramach szkół masowych. Nauczyciel klasy terapeutycznej to zwykle pedagog specjalny z odpowiednimi kwalifikacjami i doświadczeniem, wspierany przez pomoc nauczyciela.
W placówkach integracyjnych dzieci z niepełnosprawnościami uczą się wspólnie z rówieśnikami o typowym rozwoju. Klasy i grupy są mniej liczne. W klasie uczy się 15-20 osób, w tym 3-5 uczniów z niepełnosprawnościami. W każdej klasie pracuje 2 nauczycieli i jeden z nich to nauczyciel wspomagający – pedagog specjalny. Szkoła zatrudnia dodatkowych specjalistów pracujących z uczniami z niepełnosprawnościami: logopedę, psychologa i innych specjalistów według potrzeb dzieci oraz organizuje dodatkowe zajęcia usprawniające.
Rodzice mogą zapisać dziecko ze spektrum autyzmu do ogólnodostępnej szkoły. Zwykle są to placówki najmniej przygotowane do przyjęcia uczniów z zaburzeniami rozwoju. Niektóre dzieci ze spektrum autyzmu, które wymagają niewielkiego wsparcia w interakcjach z kolegami oraz w nauce, dobrze radzą sobie w szkołach ogólnodostępnych.
Czasami uczniowie z trudnościami mają w ramach szkoły zorganizowane nauczanie indywidualne.
Przedszkole lub szkoła po przyjęciu dziecka ze spektrum autyzmu przygotowuje dokument w którym opisuje cele i metody, które będą zastosowane, żeby dziecko mogło uczyć się i nawiązywać relacje. Jest to tzw. indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET). Rodzice mają prawo zaangażować się w tworzenie programu. Placówka informuje rodziców o terminie spotkania, podczas którego nauczyciele i terapeuci omawiają program IPET.
W praktyce najważniejszą częścią dokumentu są zalecenia: formy terapii, usprawniania, pomocy oraz warunki realizacji potrzeb edukacyjnych. Zalecenia są wiążące dla szkoły i zawierają wskazówki, jak zorganizować edukację dla dziecka np. zapewnienie terapii pedagogicznej, logopedycznej lub potrzeba obecności asystenta w klasie.
https://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=4379
Co to jest ORZECZENIE O NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI i jak je uzyskać?
expand_circle_down
Orzeczenie o niepełnosprawności daje możliwość korzystania z bezpłatnych lub częściowo finansowanych zajęć dodatkowych oraz dofinansowania do sprzętu rehabilitacyjnego, zaopatrzenia ortopedycznego, turnusów rehabilitacyjnych itp. ze środków PFRON.
więcej:
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20210000857/O/D20210857.pdf