Profesjonalna diagnoza i kompleksowe wsparcie w jednym miejscu

Autyzm i Zespół Aspergera. Dzieci i młodzież. 


Oferujemy profesjonalną diagnozę i kompleksowe wsparcie specjalistów w jednym miejscu. 
Dodajmy do tego szybkie terminy, skutecznych specjalistów i profesjonalnie sporządzoną opinie psychologiczno-psychiatryczną, która jest wymagana przez szkoły, przedszkola, poradnie psychologiczno-pedagogiczne. 
Na podstawie diagnozy wystawionej przez naszą poradnię można starać się o objęcie dziecka programem wczesnego wspomagania rozwoju WWR, nauczaniem
indywidualnym/specjalnym oraz o orzeczenie o niepełnosprawności.

Jak zdiagnozować autyzm u dzieci?

W przypadku zaburzeń ze spektrum autyzmu bardzo ważne jest postawienie diagnozy w jak najwcześniejszym okresie rozwoju. Wcześnie rozpoczęta terapia, dzięki tzw. plastyczności mózgu, stwarza warunki do znacznej poprawy funkcjonowania dziecka.

Niestandardowe zachowania u dziecka zauważają zazwyczaj rodzice, przyjaciele rodziny lub nauczyciele przedszkola. Jeśli dziecko ma 18-36 miesięcy rodzice mogą wypełnić test przesiewowy pod kątem rozwoju społecznego. Test przesiewowy pomaga rozpoznać wczesne sygnały, które mogą wskazywać na autyzm. Nie zastępuje diagnozy, ale pomaga zauważyć dzieci, które są w grupie podwyższonego ryzyka. Jeśli dziecko uzyskało podwyższony lub wysoki wynik, oznacza to, że warto skonsultować się ze specjalistami.

 Diagnoza autyzmu składa się z:

  • wywiadu z rodzicami
  • obserwacji dziecka
  • testów diagnostycznych (najczęściej ADOS-2, Stanford-Binet)
  • analizy  opinii nauczycieli, rodzinnych filmików
  • dodatkowych badań w celu wykluczenia innych przyczyn np. EEG celem wykluczenia padaczki lub dodatkowych konsultacji (np. z neurologiem, rehabilitantem, audiologiem, okulistą) lub badań genetycznych jeśli diagności podejrzewają zespoły genetyczne np. zespół łamliwego chromosomu X, Zespół Retta

Częścią diagnozy jest tzw wywiad z  rodzicami  czyli rozmowa, która dotyczy rozwoju dziecka. Prowadzący psycholog diagnosta pyta o zachowania, które są niepokojące dla rodziców, o okres ciąży, o wczesny rozwój dziecka. 

Drugi ważny etap to obserwacja dziecka. Diagnosta proponuje dziecku aktywności i obserwuje jego zachowanie. Może zwracać uwagę na to jak dziecko reaguje na nowe osoby w otoczeniu, jak bawi się, kiedy jest pozostawione samo sobie. Diagnosta proponuje dziecku zabawy i zadania. Diagnosta wykonuje test  ADOS-2, który  nazywany jest złotym standardem w diagnozie autyzmu, w Polsce dostępny jest od kilku lat. ADOS jest bardzo dobrym narzędziem diagnostycznym, który pomaga dokonać trafnej obserwacji.

Jak wygląda diagnoza autyzmu u dzieci w Cerebrum?

Oferujemy zarówno diagnozę – całościową ocenę funkcjonowania dziecka, jak i badanie w kierunku autyzmu przy wykorzystaniu samego protokołu obserwacji objawów autyzmu ADOS-2. Przeprowadzamy nie tylko diagnozę autyzmu ale i diagnozy stanowiące podstawę do rozpoznania lub wykluczenia u dziecka takich zaburzeń, jak ADHD, zaburzenia zachowania czy zaburzenia emocjonalne.

    SPOTKANIE 1 - wywiad z rodzicami 

Wywiad diagnostyczny z psychologiem . To spotkanie tylko z rodzicami.

Bardzo pomocne będą: książeczka zdrowia dziecka, cała dokumentacja medyczna, psychologiczna i pedagogiczna która dziecko posiada, opinie ze żłobka, przedszkola lub innych placówek do których uczęszcza dziecko. Przydatne będą również filmiki przedstawiające typowe oraz nietypowe zachowania dziecka  (60 min).

   SPOTKANIE 2 - obserwacja dziecka 

Diagnoza psychologiczna - wizyta z dzieckiem. To czas na swobodną zabawę z dzieckiem, w której diagnosta sprawdza zachowania dziecka w innym środowisku oraz przeprowadza wstępną diagnozę funkcjonalną (60 min).

   SPOTKANIE 3 - test ADOS-2

Badanie protokołem ADOS 2- wizyta z dzieckiem. Diagnoza prowadzona jest z udziałem psychologa diagnosty. Możliwe jest także videofilmowanie sesji diagnostycznej (60 min-120 min).

W wyniku przeprowadzenia testu ADOS-2 powstaje opinia psychologiczna, która w sposób przejrzysty informuje Pacjenta o występowaniu objawów ze spektrum autyzmu i o ich rodzajach oraz o tym, czy umiejętności przejawiane przez niego są adekwatne do jego grupy wiekowej (czy są w normie). Stwierdzenie przez diagnostę odchyleń od danych norm może być podstawą do postawienia diagnozy, jaką będą zaburzenia ze spektrum autyzmu. Należy jednak pamiętać, że cały proces diagnostyczny przeprowadzany jest w oparciu o współpracę specjalistów takich jak psychiatra dzieci i młodzieży i psycholog.
ADOS-2 jest istotnym narzędziem pomagającym w postawieniu diagnozy i pozwala na przeprowadzenie rzetelnego badania.

Jeżeli w toku diagnozy dziecka w kierunku zaburzeń ze spektrum autyzmu okaże się, że konieczne jest przeprowadzenie pogłębionej diagnostyki psychologicznej, prowadzący diagnozę psycholog  zaprosi dziecko na jeszcze jedno spotkanie z psychologiem, w trakcie którego przeprowadzona zostanie pogłębiona ocena jego funkcjonowania np. testem inteligencji Stanford-Binet czy Conners-2 w kierunku ADHD. 

Więcej o badaniu ADOS-2 

   SPOTKANIE 4 - konsultacja psychiatryczna

Diagnoza psychiatryczna- wizyta z dzieckiem (60 min).

   SPOTKANIE 5 - podsumowanie procesu diagnozy w kierunku spektrum autyzmu

Przekazanie diagnozy oraz dalszych wskazówek do pracy z dzieckiem.  

Wizyta przeznaczona dla rodziców.  Psycholog diagnosta omawia trudności dziecka, plan leczenia i rehabilitacji. Rodzice otrzymują pisemne zaświadczenie lekarskie i opinię psychologiczno-psychiatryczną (wraz z zaleceniami i szczegółowymi wskazaniami odnośnie dalszej terapii/leczenia). Zalecana jest obecność obydwojga rodziców. 60 min

 

Kto wykonuje diagnozę autyzmu u dzieci w Cerebrum?

Diagnozę AUTYZMU przeprowadza wykwalifikowany psycholog diagnosta wspólnie z lekarzem psychiatrą dzieci i młodzieży: 

psycholog dziecięcy /certyfikowany diagnosta ADOS-2  mgr Karolina Gębal

psychiatra dziecięcy dr Monika Opidowicz

psychiatra dziecięcy  dr Mateusz Dankowski


Jak zapisać się na diagnozę autyzmu?

Masz dwie możliwości.
- zapisz się na konsultację diagostyczną do psychologa, diagnosty Karoliny Gębal na naszej stronie. Usługa nazywa się: Konsultacja diagnostyczna autyzm - dzieci. I możliwa jest w opcji: stacjonarnie. 
- jeśli masz jeszcze dodatkowe pytania zapraszamy do kontaktu z rejestracją CEREBRUM. Uzyskasz  odpowiedzi na wszystkie swoje pytania i wątpliwości dotyczące diagnozy autyzmu u dzieci oraz diagnozy autyzmu u dorosłych. 

Diagnoza autyzmu u dzieci – i co dalej?

W momencie, gdy u dziecka zostaje zdiagnozowany autyzm lub zespół Aspergera, wielu rodziców zadaje sobie pytanie co dalej. Otrzymując diagnozę trzeba ustalić potrzebne działania terapeutyczne, aby w jak największym stopniu wyrównać deficyty dziecka spowodowane zaburzeniem 

Nie istnieje jeden program terapii odpowiedni dla wszystkich dzieci z diagnozami ze spektrum autyzmu. Terapia dobierana jest indywidualnie. Istnieją metody i strategie, które pomagają dzieciom w komunikowaniu się, uczeniu się, nawiązywaniu relacji i byciu samodzielnym. Terapia to np.w

  • wczesne wspomaganie rozwoju 
  • dostosowanie edukacji do potrzeb dziecka i interwencje stosowane w szkole
  • terapia behawioralna – modyfikacja zachowań
  • terapia poznawczo-behawioralna np. nauka radzenia sobie ze stresem, nauka rozpoznawania emocji
  • treningi umiejętności społecznych czyli zajęcia prowadzone w grupie, podczas których w kontrolowanych warunkach dzieci czy młodzież uczą się: jak wchodzić w interakcje społeczne, jak zachowywać się w danej sytuacji, jak prowadzić rozmowy, jak odczytywać gesty.
  • terapia mowy i umiejętności komunikacyjnych u logopedy/neurologopedy
  • terapia rozwojowa – oparta o rozwój relacji oraz o zabawę
  • nauka codziennych czynności
  • programy stosowane przez rodziców (parent-mediated therapy)
  • leczenie farmakologiczne (dotyczy zaburzeń współistniejących z  ASD tj. zaburzenia agresywne, autoagresywne, nadmierna ruchliwość, zaburzenia uwagi, impulsywność, tiki, zaburzenia nastroju, lękowe, psychotyczne, obsesyjno-kompulsywe, zaburzenia snu)
  • odpowiednia dieta

Spektrum autyzmu u wielu osób łączy się z dolegliwościami związanymi z układem pokarmowym, alergiami, zachorowaniami na Candidę. Jeśli dziecko ma bóle brzucha, biegunki, wybiórczość pokarmową, warto wykonać badania pod kątem dolegliwości związanych z układem pokarmowym i skonsultować się z dietetykiem lub gastrologiem.

Poznaj naszych specjalistów:

terapię poznawczo-behawioralną dzieci i młodzieży, terapię rozwojową, spotkania z rodzicami prowadzi:

psychoterapeuta/psycholog   mgr Aneta Walasek-Gorczyca. 

treningi umiejętności społecznych TUS prowadzi:

psychoterapeuta/psycholog mgr Urszula Jankowska

psychoterapeuta/psycholog mgr Karolina Gębala

leczenie farmakologiczne/psychiatryczne prowadzi:

psychiatra dziecięcy dr Monika Opidowicz 

psychiatra dziecięcy dr Mateusz Dankowski

Kiedy zakończy się proces diagnostyczny, rodzic otrzymuje opinię psychologiczno-psychiatryczną, diagnozę, zalecenia terapeutyczne  i dokładne wskazówki, gdzie należy udać się z dokumentami, aby otrzymać wsparcie dla dziecka. Rodzice mogą skorzystać z różnych form wsparcia, realizowanych w różnych placówkach oraz terapii domowej. Co ważne większość pomocy można uzyskać nieodpłatnie lub z częściową dopłatą. Można korzystać z różnego rodzaju dofinansowań oraz zwrotów kosztów. 


Warto wiedzieć

Autyzm, autyzm atypowy, Zespół Aspergera czy spektrum autyzmu?

expand_circle_down

Jakie są przyczyny spektrum autyzmu?

expand_circle_down

Jakie są objawy autyzmu u dzieci?

expand_circle_down

Jak wygląda badanie ADOS-2

expand_circle_down

Co to jest WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU (WWR) i jak je uzyskać?

expand_circle_down

Co to jest ORZECZENIE O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO i jak je uzyskać?

expand_circle_down

Co to jest ORZECZENIE O NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI i jak je uzyskać?

expand_circle_down